Powrót


Wstęp ogólny do filozofii.


Filozofia (gr. Φιλοσοφία) oznacza dosłownie "umiłowanie mądrości". Określenie to i jego znaczenie pochodzi prawdopodobnie od matematyka i filozofa Pitagorasa żyjącego w VI wieku p.n.e., obecnie termin jest używany w różnych znaczeniach. Treść rozważań filozoficznych ulegała historycznym zmianom i jest uzależniona od przyjętej koncepcji filozofii.

Pojęcie filozofii
W starożytności filozofia utożsamiana była z wiedzą, której źródłem jest ciekawość, zdziwienie światem (Platon, Arystoteles) oraz wątpienie. Inspiracją do filozofii była także świadomość śmiertelności, skłaniającą do pytania o sens życia. Jako podstawowe problemy filozofii Platon wymieniał Prawdę, Dobro i Piękno. Immanuel Kant wymieniał cztery podstawowe pytania filozofii:

  • Co mogę wiedzieć? (na które odpowiedź daje metafizyka)

  • Co powinienem czynić? (na które odpowiedź daje etyka)

  • Na co mogę mieć nadzieję? (na które odpowiedź daje religia)

  • Czym jest człowiek? (na które odpowiedź daje antropologia)

Wraz z rozwojem nauk szczegółowych i ich postępującą specjalizacją nastąpiła parcelacja pierwotnego przedmiotu zainteresowań filozofii. Na przykład na pytania o to, czym jest materia, z czego zbudowany jest świat i jakie prawa nim rządzą, zajęły się nauki przyrodnicze, takie jak fizyka, chemia czy biologia. Inną grupą zagadnień filozofii - dotyczących człowieka i społeczeństwa - zajmują się od strony empirycznej nauki humanistyczne, takie jak psychologia, lingwistyka i socjologia.
Współczesnej filozofii pozostała jednak pewna grupa najbardziej podstawowych zagadnień, które nie są ujęte w innych naukach ze względu na ich ogólny charakter. W szczególności filozofia stara się odpowiadać na podstawowe pytania dręczące ludzi od wieków, takie jak: Jaka jest natura wszechrzeczy?

  • Kim jest człowiek i dokąd zdąża?

  • Co to znaczy istnieć?

  • Jak odróżnić prawdę od fałszu?


Ze względu na to, iż wielu filozofów dowodziło, że na tak postawione pytania nigdy nie znajdzie się jednoznacznych, zadowalających wszystkich odpowiedzi, współczesna filozofia w coraz mniejszym stopniu zajmuje się wprost takimi zagadnieniami, kierując się raczej ku rozwiązywaniu lepiej zdefiniowanych problemów. Są to na przykład takie pytania jak:

  • Co można uznać za naukę, a co nie?

  • Czy psychologia jest w stanie rzeczywiście "pojąć" sposób myślenia i czucia ludzi?

  • Czy możliwe będzie kiedykolwiek stworzenie społeczeństwa bez przemocy i wojen?


Współczesne działy filozofii

  • antropologia filozoficzna (filozofia człowieka) - dąży do poznawania natury człowieka, stara się odpowiedzieć na pytania w rodzaju: "Kim jest człowiek we wszechświecie?", "Co kieruje człowiekiem i dlaczego?"

  • epistemologia (gnoseologia, teoria poznania) - nauka o warunkach, istocie i granicach poznania; relacjach między podmiotem, przedmiotem i treścią poznania

  • estetyka - zajmująca się określeniem piękna, sądów estetycznych oraz sensem i funkcją wypowiedzi artystycznej; częściej obecnie określana jako filozofia kultury

  • etyka - odpowiada na pytania dotyczące dobra, które powinno kierować postępowaniem ludzi, wskazywać powszechnie ważne podstawy sprawiedliwego i rozumnego życia i działania, krytycznie analizując podstawy współczesnej moralności. Jej działy to m. in.:

    • metaetyka - badanie wypowiedzi etycznych

    • aksjologia - nauka o wartościach
  • filozofia dziejów (historiozofia) - zajmuje się istotą oraz sensem procesów historycznych oraz uwarunkowaniem postępowania człowieka przez jego historyczność

  • filozofia języka - rozważa pochodzenie, znaczenie i funkcje języka, zarówno w jego codziennym kształcie, jak i w próbach tworzenia precyzyjnego języka, służącego wymaganiom nauki i poprawnego nazywania rzeczy

  • filozofia nauki - stara się odpowiedzieć na pytanie, co można uznać za poglądy naukowe, a co nie, i dlaczego. Jej działem jest metodologia nauk.

  • filozofia religii - stara się zrozumieć powody występowania religii w świecie i ich znaczenie dla człowieka oraz odpowiedzieć na pytania "Czy są religie lepsze i gorsze?" oraz "Jak ustalić, która z religii jest prawdziwa?".

  • filozofia pokoju - stara się odpowiedzieć na pytanie "Jak zagwarantować trwały i długofalowy pokój między narodami?", jej główne działy to: polemologia oraz irenologia.

  • filozofia prawa - analizuje podstawy prawa stanowionego i norm, jakim powinno takie prawo podlegać • filozofia przyrody - zajmuje się wyjaśnianiem przyrody jako całości, w szczególności istotą materii, czasu i przestrzeni

  • filozofia społeczna - analizuje funkcje i sens państwa i społeczeństwa, funkcjonowanie człowieka w społeczeństwie jako istoty społecznej oraz krytyką społeczną. Jej działem jest filozofia polityczna

  • historia filozofii - bada i analizuje rozwój poglądów filozoficznych na przestrzeni wieków.

  • logika - teoria uporządkowanego i ścisłego rozumowania; wywodzi się z klasycznej logiki formalnej badającej pojęcia, sądy i wnioskowanie oraz metody dowodzenia - współczesna logika podlega silnej formalizacji i matematyzacji (logika matematyczna), posługuje się rachunkiem logicznym, do którego wchodzą: system znaków (symboli) oraz należące do niego reguły operacyjne

  • ontologia - wywodzący się z metafizyki dział filozofii badający pierwsze zasady i pochodzenie bytu oraz jego strukturę.


Podział teorii filozoficznych
Podział ze względu na teorię poznania:
  • empiryzm - filozofia zakładająca wyższość poznania zmysłowego nad rozumowym, w skrajnej postaci odrzucająca wszystko, co nie ma bezpośredniego odniesienia do poznania zmysłowego. Odwrotnością empiryzmu jest idealizm poznawczy.

  • racjonalizm - filozofia zakładająca możliwość poznania za pomocą tworzenia spójnych i logicznych systemów poglądów, w swojej skrajnej postaci odrzuca ona jakąkolwiek wartość poznania pozaumysłowego.
  • idealizm poznawczy - filozofia odrzucająca możliwość poznania zewnętrznej rzeczywistości. Podział ze względu na teorię bytu
  • idealizm - filozofia uznająca pierwszeństwo idei nad rzeczywistością materialną. Uznaje ona obiektywne istnienie idei jako bytów samodzielnych i uważa byt materialny za wtórny w stosunku do świata idei. W skrajnej postaci odrzuca istnienie rzeczywistości materialnej i uznaje ją za złudzenie (idealizm subiektywny).
  • realizm - filozofia uznająca różne formy współistnienia idei i materii w przeświadczeniu, że obie są bytami obiektywnymi, wzajemnie dopełniającymi się.
  • materializm - filozofia odrzucająca obiektywne istnienie idei, uważająca, że są one w całości wytworem człowieka, uznająca za to obiektywne istnienie świata materialnego.
  • aktywizm - filozofia nie uznająca w ogóle bytów jako takich. Według aktywizmu wszystko się tylko "dzieje" i nie ma żadnego istnienia obiektywnego.
  • fenomenalizm - filozofia, która unika pojęcia bytu obiektywnego i wprowadza w to miejsce pojęcie fenomenu, czyli zbioru odczuć zmysłowych i/lub psychicznych odbieranych przez podmiot (czyli w praktyce przez człowieka) i składających się na wrażenie "istnienia" określonych zjawisk.


Podział ze względu na tradycję:
  • filozofia Wschodu - zbiór doktryn filozoficznych inspirowany religiami Wschodu (hinduizm, konfucjanizm, taoizm, buddyzm).
  • filozofia antyczna - poglądy filozoficzne powstałe w starożytnej Grecji inspirowane religią grecką.
  • filozofia żydowska - doktryny powstałe ze spotkania religii żydowskiej z filozofią grecką
  • filozofia arabska - doktryny powstałe ze spotkania islamu z filozofią grecką
  • filozofia chrześcijańska - poglądy filozoficzne powstałe z prób filozoficznego uzasadnienia i umocnienia religii chrześcijańskiej; najbardziej reprezentatywnym przedstawicielem była średniowieczna scholastyka
  • filozofia francuska - kultywująca racjonalistyczną tradycję kartezjańską i Oświecenie
  • filozofia angielska - zdominowana przez empiryzm
  • filozofia niemiecka - racjonalistyczna z tendencją do wielkiej syntezy
  • filozofia polska - zdominowana w XIX wieku przez mesjanizm, w XX wieku znana przede wszystkim dzięki szkole lwowsko-warszawskiej - logika, filozofia analityczna, filozofia matematyki


Szkoły filozoficzne i ich najwybitniejsi przedstawiciele
  • Filozofia indyjska
    • Ortodoksyjna filozofia oparta o Wedy
    • Njaja i wajseczika
    • Sankhja
    • Joga
    • Wedanta
    • Mimansa
      Systemy nieortodoksyjna filozofii indyjskiej
    • Dźinizm
    • Buddyzm

  • Filozofia chińska
    • Konfucjusz
    • Mencjusz
    • Xunzi
    • Wang Yangmin
    • Laozi
    • Zhuangzhou
    • Mozi

  • Filozofowie antyczni
    • Tales z Miletu
    • Anaksymander
    • Anaksymenes
    • Heraklit
    • Pitagoras i pitagorejczycy
    • Szkoła elejska i Ksenofanes
    • Parmenides
    • Zenon z Elei
    • Melissos z Samos
    • Empedokles
    • Anaksagoras
    • Demokryt
    • Sofiści
    • Protagoras
    • Gorgiasz
    • Prodikos z Keos
    • Hippiasz
    • Antyfont
    • Sokrates
    • Cyrenaicy
    • Arystyp
    • Diogenes z Synopy
    • Platon
    • Arystoteles

  • Filozofia hellenistyczna i rzymska
    • Zenon z Kition
    • Chryzyp
    • Posejdonios
    • Seneka
    • Epiktet
    • Marek Aureliusz
    • Pyrron z Elidy
    • Sekstus Empiryk
    • Epikur
    • Cyceron
    • Plotyn
    • Proklos

  • Żydowscy i chrześcijańscy filozofowie późnej starożytności:

    • Filon z Aleksandrii
    • Klemens z Aleksandrii
    • Orygenes
    • Grzegorz z Nazjanzu
    • Bazyli Wielki
    • Grzegorz z Nyssy
    • Tertulian
    • święty Augustyn
    • Pseudo-Dionizy Areopagita
    • święty Jan Chryzostom
    • Boecjusz z Dacji

  • Średniowiecze:
    • Awicenna
    • Awerroes
    • Majmonides
    • Jan Szkot Eriugena
    • Anzelm z Canterbury
    • Piotr Abelard
    • Roger Bacon
    • święty Bonawentura
    • Rajmund Lullus
    • Albert Wielki
    • Tomasz z Akwinu
    • Jan Duns Szkot
    • Eckhart
    • William Ockham

  • Renesans
    • Lorenzo Valla
    • Marsilio Ficino
    • Giovanni Pico della Mirandola
    • Pietro Pomponazzi
    • Michel de Montaigne
    • Erazm z Rotterdamu
    • Thomas Morus
    • Galileo Galilei
    • Mikołaj z Kuzy
    • Giordano Bruno
    • Jean Bodin
    • Hugo Grocjusz
    • Niccolo Machiavelli

  • Racjonalizm XVII wieku:
    • Rene Descartes (Kartezjusz)
    • Blaise Pascal
    • Nicolas Malebranche
    • Thomas Hobbes
    • Baruch Spinoza
    • Gottfried Wilhelm Leibniz

  • Oświecenie:
    • Isaac Newton
    • John Locke
    • George Berkeley
    • David Hume
    • Adam Smith
    • Jeremy Bentham
    • James Mill
    • Francois-Marie Arouet (Voltaire, Wolter)
    • Julien Offray de La Mettrie
    • Denis Diderot
    • Etienne de Condillac
    • Jean d'Alembert
    • Charles de Montesquieu (Monteskiusz)
    • Giambattista Vico
    • Jean Jacques Rousseau
    • Christian Wolff
    • Moses Mendelssohn
    • Gotthold Ephraim Lessing
    • Immanuel Kant

  • Klasyczny idealizm niemiecki:
    • Johann Gottlieb Fichte
    • Friedrich Wilhelm Joseph Schelling
    • David Schleiermacher
    • Georg Wilhelm Friedrich Hegel

  • Filozofowie XIX i XX wieku:
    • Auguste Comte
    • John Stuart Mill
    • Herbert Spencer
    • Richard Avenarius
    • Rudolf Carnap
    • Moritz Schlick
    • Bertrand Russell
    • Alfred Ayer
    • Gilbert Ryle
    • Peter F. Strawson
    • Willard Van Orman Quine
    • Imre Lakatos
    • John L. Austin
    • George Edward Moore
    • Ludwig Wittgenstein
    • Peter Geach
    • Elizabeth Anscombe
    • David Pears
    • Frank Ramsey
    • Brian McGuinness
    • Wilhelm Windelband
    • Heinrich Rickert
    • Herman Cohen
    • Rudolf H. Lotze
    • Wilhelm Wundt
    • Charles Renouvier
    • Nicolai Hartmann
    • Alfred North Whitehead
    • Ludwig Feuerbach
    • Karol Marks
    • Fryderyk Engels
    • Gieorgij Plechanow
    • Włodzimierz Lenin
    • Antonio Gramsci
    • Ernst Bloch
    • Herbert Marcuse
    • Max Horkheimer
    • Jurgen Habermas
    • Karl Popper
    • John Rawls
    • Hannah Arendt
    • Hans Albert
    • Ayn Rand
    • Arthur Schopenhauer
    • Soren Kierkegaard
    • Fryderyk Nietzsche
    • Henri Bergson
    • Charles Sanders Peirce
    • William James
    • John Dewey
    • Edmund Husserl
    • Max Scheler
    • Martin Heidegger
    • Jean-Paul Sartre
    • Maurice Merleau-Ponty
    • Karl Jaspers
    • Albert Camus
    • Hippolyte Taine
    • Ernest Renan
    • Franz Brentano
    • Benedetto Croce
    • Wilhelm Dilthey
    • Hans Georg Gadamer
    • Paul Ricoeur
    • Claude Levi-Strauss
    • Michel Foucault
    • Umberto Eco
    • John Henry Newman
    • Ralph Waldo Emerson
    • Pierre Teilhard de Chardin
    • Jan Paweł II
    • Ferdinand Ebner
    • Martin Buber
    • Franz Rosenzweig
    • Gabriel Marcel
    • Emmanuel Levinas

  • Filozofowie polscy:
    • Józef Tischner
    • Józef Hoene-Wroński
    • August Cieszkowski
    • Józef Gołuchowski
    • Bronisław Ferdynand Trentowski
    • Józef Kremer
    • Wincenty Lutosławski
    • Kazimierz Twardowski
    • Jan Łukasiewicz
    • Kazimierz Ajdukiewicz
    • Tadeusz Kotarbiński
    • Tadeusz Czeżowski
    • Alfred Tarski
    • Władysław Tatarkiewicz
    • Stanisław Leśniewski
    • Edward Abramowski
    • Józef Maria Bocheński
    • Henryk Skolimowski
    • Stanisław Brzozowski
    • Henryk Elzenberg
    • Roman Ingarden
    • Leszek Kołakowski
    • Mieczysław Krąpiec
    • Marcin Mostowski
    • Leon Petrażycki
    • Adam Schaff
    • Klemens Szaniawski
    • Maria Szyszkowska
    • Stanisław Ignacy Witkiewicz
    • Jan Woleński
    • Florian Znaniecki

    • Powrót