|
Wstęp ogólny do filozofii.
Filozofia (gr. Φιλοσοφία) oznacza dosłownie "umiłowanie mądrości". Określenie to i jego znaczenie pochodzi prawdopodobnie od matematyka i filozofa Pitagorasa żyjącego w VI wieku p.n.e., obecnie termin jest używany w różnych znaczeniach. Treść rozważań filozoficznych ulegała historycznym zmianom i jest uzależniona od przyjętej koncepcji filozofii.
Pojęcie filozofii
W starożytności filozofia utożsamiana była z wiedzą, której źródłem jest ciekawość, zdziwienie światem (Platon, Arystoteles) oraz wątpienie. Inspiracją do filozofii była także świadomość śmiertelności, skłaniającą do pytania o sens życia. Jako podstawowe problemy filozofii Platon wymieniał Prawdę, Dobro i Piękno. Immanuel Kant wymieniał cztery podstawowe pytania filozofii:
- Co mogę wiedzieć? (na które odpowiedź daje metafizyka)
- Co powinienem czynić? (na które odpowiedź daje etyka)
- Na co mogę mieć nadzieję? (na które odpowiedź daje religia)
- Czym jest człowiek? (na które odpowiedź daje antropologia)
Wraz z rozwojem nauk szczegółowych i ich postępującą specjalizacją nastąpiła parcelacja pierwotnego przedmiotu zainteresowań filozofii. Na przykład na pytania o to, czym jest materia, z czego zbudowany jest świat i jakie prawa nim rządzą, zajęły się nauki przyrodnicze, takie jak fizyka, chemia czy biologia. Inną grupą zagadnień filozofii - dotyczących człowieka i społeczeństwa - zajmują się od strony empirycznej nauki humanistyczne, takie jak psychologia, lingwistyka i socjologia.
Współczesnej filozofii pozostała jednak pewna grupa najbardziej podstawowych zagadnień, które nie są ujęte w innych naukach ze względu na ich ogólny charakter. W szczególności filozofia stara się odpowiadać na podstawowe pytania dręczące ludzi od wieków, takie jak:
Jaka jest natura wszechrzeczy?
- Kim jest człowiek i dokąd zdąża?
- Co to znaczy istnieć?
- Jak odróżnić prawdę od fałszu?
Ze względu na to, iż wielu filozofów dowodziło, że na tak postawione pytania nigdy nie znajdzie się jednoznacznych, zadowalających wszystkich odpowiedzi, współczesna filozofia w coraz mniejszym stopniu zajmuje się wprost takimi zagadnieniami, kierując się raczej ku rozwiązywaniu lepiej zdefiniowanych problemów. Są to na przykład takie pytania jak:
- Co można uznać za naukę, a co nie?
- Czy psychologia jest w stanie rzeczywiście "pojąć" sposób myślenia i czucia ludzi?
- Czy możliwe będzie kiedykolwiek stworzenie społeczeństwa bez przemocy i wojen?
Współczesne działy filozofii
- antropologia filozoficzna (filozofia człowieka) - dąży do poznawania natury człowieka, stara się odpowiedzieć na pytania w rodzaju: "Kim jest człowiek we wszechświecie?", "Co kieruje człowiekiem i dlaczego?"
- epistemologia (gnoseologia, teoria poznania) - nauka o warunkach, istocie i granicach poznania; relacjach między podmiotem, przedmiotem i treścią poznania
- estetyka - zajmująca się określeniem piękna, sądów estetycznych oraz sensem i funkcją wypowiedzi artystycznej; częściej obecnie określana jako filozofia kultury
- etyka - odpowiada na pytania dotyczące dobra, które powinno kierować postępowaniem ludzi, wskazywać powszechnie ważne podstawy sprawiedliwego i rozumnego życia i działania, krytycznie analizując podstawy współczesnej moralności. Jej działy to m. in.:
- metaetyka - badanie wypowiedzi etycznych
- aksjologia - nauka o wartościach
- filozofia dziejów (historiozofia) - zajmuje się istotą oraz sensem procesów historycznych oraz uwarunkowaniem postępowania człowieka przez jego historyczność
- filozofia języka - rozważa pochodzenie, znaczenie i funkcje języka, zarówno w jego codziennym kształcie, jak i w próbach tworzenia precyzyjnego języka, służącego wymaganiom nauki i poprawnego nazywania rzeczy
- filozofia nauki - stara się odpowiedzieć na pytanie, co można uznać za poglądy naukowe, a co nie, i dlaczego. Jej działem jest metodologia nauk.
- filozofia religii - stara się zrozumieć powody występowania religii w świecie i ich znaczenie dla człowieka oraz odpowiedzieć na pytania "Czy są religie lepsze i gorsze?" oraz "Jak ustalić, która z religii jest prawdziwa?".
- filozofia pokoju - stara się odpowiedzieć na pytanie "Jak zagwarantować trwały i długofalowy pokój między narodami?", jej główne działy to: polemologia oraz irenologia.
- filozofia prawa - analizuje podstawy prawa stanowionego i norm, jakim powinno takie prawo podlegać
• filozofia przyrody - zajmuje się wyjaśnianiem przyrody jako całości, w szczególności istotą materii, czasu i przestrzeni
- filozofia społeczna - analizuje funkcje i sens państwa i społeczeństwa, funkcjonowanie człowieka w społeczeństwie jako istoty społecznej oraz krytyką społeczną. Jej działem jest filozofia polityczna
- historia filozofii - bada i analizuje rozwój poglądów filozoficznych na przestrzeni wieków.
- logika - teoria uporządkowanego i ścisłego rozumowania; wywodzi się z klasycznej logiki formalnej badającej pojęcia, sądy i wnioskowanie oraz metody dowodzenia - współczesna logika podlega silnej formalizacji i matematyzacji (logika matematyczna), posługuje się rachunkiem logicznym, do którego wchodzą: system znaków (symboli) oraz należące do niego reguły operacyjne
- ontologia - wywodzący się z metafizyki dział filozofii badający pierwsze zasady i pochodzenie bytu oraz jego strukturę.
Podział teorii filozoficznych
Podział ze względu na teorię poznania:
- empiryzm - filozofia zakładająca wyższość poznania zmysłowego nad rozumowym, w skrajnej postaci odrzucająca wszystko, co nie ma bezpośredniego odniesienia do poznania zmysłowego. Odwrotnością empiryzmu jest idealizm poznawczy.
- racjonalizm - filozofia zakładająca możliwość poznania za pomocą tworzenia spójnych i logicznych systemów poglądów, w swojej skrajnej postaci odrzuca ona jakąkolwiek wartość poznania pozaumysłowego.
- idealizm poznawczy - filozofia odrzucająca możliwość poznania zewnętrznej rzeczywistości.
Podział ze względu na teorię bytu
- idealizm - filozofia uznająca pierwszeństwo idei nad rzeczywistością materialną. Uznaje ona obiektywne istnienie idei jako bytów samodzielnych i uważa byt materialny za wtórny w stosunku do świata idei. W skrajnej postaci odrzuca istnienie rzeczywistości materialnej i uznaje ją za złudzenie (idealizm subiektywny).
- realizm - filozofia uznająca różne formy współistnienia idei i materii w przeświadczeniu, że obie są bytami obiektywnymi, wzajemnie dopełniającymi się.
- materializm - filozofia odrzucająca obiektywne istnienie idei, uważająca, że są one w całości wytworem człowieka, uznająca za to obiektywne istnienie świata materialnego.
- aktywizm - filozofia nie uznająca w ogóle bytów jako takich. Według aktywizmu wszystko się tylko "dzieje" i nie ma żadnego istnienia obiektywnego.
- fenomenalizm - filozofia, która unika pojęcia bytu obiektywnego i wprowadza w to miejsce pojęcie fenomenu, czyli zbioru odczuć zmysłowych i/lub psychicznych odbieranych przez podmiot (czyli w praktyce przez człowieka) i składających się na wrażenie "istnienia" określonych zjawisk.
Podział ze względu na tradycję:
- filozofia Wschodu - zbiór doktryn filozoficznych inspirowany religiami Wschodu (hinduizm, konfucjanizm, taoizm, buddyzm).
- filozofia antyczna - poglądy filozoficzne powstałe w starożytnej Grecji inspirowane religią grecką.
- filozofia żydowska - doktryny powstałe ze spotkania religii żydowskiej z filozofią grecką
- filozofia arabska - doktryny powstałe ze spotkania islamu z filozofią grecką
- filozofia chrześcijańska - poglądy filozoficzne powstałe z prób filozoficznego uzasadnienia i umocnienia religii chrześcijańskiej; najbardziej reprezentatywnym przedstawicielem była średniowieczna scholastyka
- filozofia francuska - kultywująca racjonalistyczną tradycję kartezjańską i Oświecenie
- filozofia angielska - zdominowana przez empiryzm
- filozofia niemiecka - racjonalistyczna z tendencją do wielkiej syntezy
- filozofia polska - zdominowana w XIX wieku przez mesjanizm, w XX wieku znana przede wszystkim dzięki szkole lwowsko-warszawskiej - logika, filozofia analityczna, filozofia matematyki
Szkoły filozoficzne i ich najwybitniejsi przedstawiciele
- Filozofia indyjska
Ortodoksyjna filozofia oparta o Wedy
- Njaja i wajseczika
- Sankhja
- Joga
- Wedanta
- Mimansa
Systemy nieortodoksyjna filozofii indyjskiej - Dźinizm
- Buddyzm
- Filozofia chińska
- Konfucjusz
- Mencjusz
- Xunzi
- Wang Yangmin
- Laozi
- Zhuangzhou
- Mozi
- Filozofowie antyczni
- Tales z Miletu
- Anaksymander
- Anaksymenes
- Heraklit
- Pitagoras i pitagorejczycy
- Szkoła elejska i Ksenofanes
- Parmenides
- Zenon z Elei
- Melissos z Samos
- Empedokles
- Anaksagoras
- Demokryt
- Sofiści
- Protagoras
- Gorgiasz
- Prodikos z Keos
- Hippiasz
- Antyfont
- Sokrates
- Cyrenaicy
- Arystyp
- Diogenes z Synopy
- Platon
- Arystoteles
- Filozofia hellenistyczna i rzymska
- Zenon z Kition
- Chryzyp
- Posejdonios
- Seneka
- Epiktet
- Marek Aureliusz
- Pyrron z Elidy
- Sekstus Empiryk
- Epikur
- Cyceron
- Plotyn
- Proklos
- Żydowscy i chrześcijańscy filozofowie późnej starożytności:
- Filon z Aleksandrii
- Klemens z Aleksandrii
- Orygenes
- Grzegorz z Nazjanzu
- Bazyli Wielki
- Grzegorz z Nyssy
- Tertulian
- święty Augustyn
- Pseudo-Dionizy Areopagita
- święty Jan Chryzostom
- Boecjusz z Dacji
- Średniowiecze:
- Awicenna
- Awerroes
- Majmonides
- Jan Szkot Eriugena
- Anzelm z Canterbury
- Piotr Abelard
- Roger Bacon
- święty Bonawentura
- Rajmund Lullus
- Albert Wielki
- Tomasz z Akwinu
- Jan Duns Szkot
- Eckhart
- William Ockham
- Renesans
- Lorenzo Valla
- Marsilio Ficino
- Giovanni Pico della Mirandola
- Pietro Pomponazzi
- Michel de Montaigne
- Erazm z Rotterdamu
- Thomas Morus
- Galileo Galilei
- Mikołaj z Kuzy
- Giordano Bruno
- Jean Bodin
- Hugo Grocjusz
- Niccolo Machiavelli
- Racjonalizm XVII wieku:
- Rene Descartes (Kartezjusz)
- Blaise Pascal
- Nicolas Malebranche
- Thomas Hobbes
- Baruch Spinoza
- Gottfried Wilhelm Leibniz
- Oświecenie:
- Isaac Newton
- John Locke
- George Berkeley
- David Hume
- Adam Smith
- Jeremy Bentham
- James Mill
- Francois-Marie Arouet (Voltaire, Wolter)
- Julien Offray de La Mettrie
- Denis Diderot
- Etienne de Condillac
- Jean d'Alembert
- Charles de Montesquieu (Monteskiusz)
- Giambattista Vico
- Jean Jacques Rousseau
- Christian Wolff
- Moses Mendelssohn
- Gotthold Ephraim Lessing
- Immanuel Kant
- Klasyczny idealizm niemiecki:
- Johann Gottlieb Fichte
- Friedrich Wilhelm Joseph Schelling
- David Schleiermacher
- Georg Wilhelm Friedrich Hegel
- Filozofowie XIX i XX wieku:
- Auguste Comte
- John Stuart Mill
- Herbert Spencer
- Richard Avenarius
- Rudolf Carnap
- Moritz Schlick
- Bertrand Russell
- Alfred Ayer
- Gilbert Ryle
- Peter F. Strawson
- Willard Van Orman Quine
- Imre Lakatos
- John L. Austin
- George Edward Moore
- Ludwig Wittgenstein
- Peter Geach
- Elizabeth Anscombe
- David Pears
- Frank Ramsey
- Brian McGuinness
- Wilhelm Windelband
- Heinrich Rickert
- Herman Cohen
- Rudolf H. Lotze
- Wilhelm Wundt
- Charles Renouvier
- Nicolai Hartmann
- Alfred North Whitehead
- Ludwig Feuerbach
- Karol Marks
- Fryderyk Engels
- Gieorgij Plechanow
- Włodzimierz Lenin
- Antonio Gramsci
- Ernst Bloch
- Herbert Marcuse
- Max Horkheimer
- Jurgen Habermas
- Karl Popper
- John Rawls
- Hannah Arendt
- Hans Albert
- Ayn Rand
- Arthur Schopenhauer
- Soren Kierkegaard
- Fryderyk Nietzsche
- Henri Bergson
- Charles Sanders Peirce
- William James
- John Dewey
- Edmund Husserl
- Max Scheler
- Martin Heidegger
- Jean-Paul Sartre
- Maurice Merleau-Ponty
- Karl Jaspers
- Albert Camus
- Hippolyte Taine
- Ernest Renan
- Franz Brentano
- Benedetto Croce
- Wilhelm Dilthey
- Hans Georg Gadamer
- Paul Ricoeur
- Claude Levi-Strauss
- Michel Foucault
- Umberto Eco
- John Henry Newman
- Ralph Waldo Emerson
- Pierre Teilhard de Chardin
- Jan Paweł II
- Ferdinand Ebner
- Martin Buber
- Franz Rosenzweig
- Gabriel Marcel
- Emmanuel Levinas
- Filozofowie polscy:
- Józef Tischner
- Józef Hoene-Wroński
- August Cieszkowski
- Józef Gołuchowski
- Bronisław Ferdynand Trentowski
- Józef Kremer
- Wincenty Lutosławski
- Kazimierz Twardowski
- Jan Łukasiewicz
- Kazimierz Ajdukiewicz
- Tadeusz Kotarbiński
- Tadeusz Czeżowski
- Alfred Tarski
- Władysław Tatarkiewicz
- Stanisław Leśniewski
- Edward Abramowski
- Józef Maria Bocheński
- Henryk Skolimowski
- Stanisław Brzozowski
- Henryk Elzenberg
- Roman Ingarden
- Leszek Kołakowski
- Mieczysław Krąpiec
- Marcin Mostowski
- Leon Petrażycki
- Adam Schaff
- Klemens Szaniawski
- Maria Szyszkowska
- Stanisław Ignacy Witkiewicz
- Jan Woleński
- Florian Znaniecki
Powrót
|