Bóg w filozofii.
BÓG — Byt Najdoskonalszy, niezależny od świata i człowieka, konieczny (nie-uwarunkowany), przyczyna całej rzeczywistości (stwórca świata), osobowy Absolut, z którym człowiek może wejść w świadome relacje (religia). Uznawany za Najwyższą Rzeczywistość przez trzy wielkie religie świata: chrześcijaństwo,judaizm i islam.
W filozofii określany jako Najwyższe Dobro, Myśl myśląca siebie, Prajednia, Byt Niezmienny, Byt Nieskończony, Pełnia Istnienia, Czysty Akt, Dobro, Prawda, Piękno, Absolut Osobowy.
Problematyka poznania Boga: geneza Jego idei, afirmacja istnienia i określenie natury (istoty) występuje w wielu dopełniających się typach ludzkiego poznania:
1) w spontanicznym poznaniu naturalnym (rozumowym), przedfilozoficznym („filozofia niesprecyzowana”), prareligijnym;
2) w poznaniu filozoficznym, dociekającym przyczyn (racji) istniejącej rzeczywistości (filozofia bytu) albo przyjmującym a priori boskości w świadomości ludzkiej, dążącym do jej eksplikacji (filozofia świadomości);
3) w poznaniu pozafilozoficznym w ramach różnych nauk;
4) w poznaniu religijnym występującym w różnych religiach, w którym naturalne (spontaniczne) przeświadczenie o istnieniu Boga dopełniane jest przez przekaz społeczny lub Objawienie nadprzyrodzone (judeochrześcijańskie), a rozwiniętej w refleksji teologicznej, w której poznanie
religijne zostaje teoretycznie opracowane przy dużym współudziale poznania filozoficznego.
STRUKTURA DOKUMENTU:
1. Naturalne, spontaniczne poznanie Boga
2. Filozoficzne poznanie Boga
• Metafizyczne poznanie Boga (w filozofii bytu)
• Poznanie Boga w filozofii świadomości
3. Pozafilozoficzne poznanie Boga
• Argumenty scjentystyczne za istnieniem Boga
• Argumenty antropologiczne
• Argumenty religiologiczne
4. Poznanie natury (istoty) Boga
• Bóg a świat
• Negacja Boga
5. Dzieje problematyki Boga w filozofii
• Bóg w filozofii starożytnej
• Bóg w starożytności chrześcijańskiej
• Bóg w filozofii średniowiecznej
• Bóg w filozofii nowożytnej
• Bóg w filozofii XX w.
6. Problematyka Boga a nauka
7. Religijne poznanie Boga
Powrót
|